יולי 28 2012

טבעונות ודיאטה

1112 צפיות בפוסט

כן כן, גם טבעונים יכולים לעלות במשקל.

 

טבעונים רבים אוכלים בעיקר מזונות מעובדים – פסטות, נקניקים מהצומח, גבינות סויה שמנות, מזונות לא מאוזנים כמו סייטן, שבבי סויה ("בונזו") ועוד.

 

הבעיה – מזונות מעובדים גורמים להשמנה. הם כבר טחונים ומפורקים כל כך, עד שהגוף לא צריך לעבוד קשה כדי לפרק אותם, והם מגיעים כסוכר ישירות לדם. מה שגורם לגוף להפריש יותר אינסולין, כדי שיפנה את הסוכר ויכניס אותו לתאים. אבל, הפרשת אינסולין ביתר באופן כרוני, עלולה לגרום בסופו של דבר לסוכרת ולהעלאת רמת השומנים בדם. מה גם שאינסולין בעודף מעכב את פירוק רקמת השומן ומאט את הירידה במשקל. בנוסף, אינסולין מאוכסן בתאי השומן, כלומר, ככל שיש יותר אינסולין, יש יותר תאי שומן. ותאי שומן לא מתים. הם רק מתכווצים. ובעת הצורך, מתרחבים בחזרה.

 

לכן, גם בתזונה טבעונית, חשוב להקפיד על מזונות מלאים ומזינים, כמו: ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות, אגוזים/שקדים/זרעים וגרעינים.

 

דיאטות

 

כמעט כל יום אנחנו שומעים על "דיאטה חדשה" בשוק. דיאטת כרוב, דיאטת חלבונים, דיאטת פופקורן, דיאטת תפוחים, דיאטת עוגיות, דיאטת אורז, דיאטת לחם, דיאטת אשכוליות ועוד ועוד.

(אם תקישו ב Google את המילה "דיאטה" תקבלו כמעט 2 מיליון תוצאות!)

 

הדיאטות הקיצוניות הורסות את הגוף. הן מאטות את חילוף החומרים, ובסופו של דבר התוצאה שלהן הפוכה – מעלים במשקל עם ריבית!

 

מחקרים הוכיחו כי דיאטות יו-יו מגבירות את הסיכון למחלות לב ועוד. אחת ההשערות היא שהסיבה נעוצה בכך שדיאטות קיצוניות גורמות לאיבוד רקמת שריר ולחסרים תזונתיים אשר עלולים להזיק לשריר הלב. בנוסף, דיאטות יו-יו קיצוניות מזיקות גם לנפש. בכל פעם שעולים בחזרה במשקל, חווים תחושת כישלון אשר מפחיתה את הביטחון העצמי וההערכה העצמית.

 

למה הדיאטות לא עובדות?

 

א- רוב הדיאטות מכתיבות כמה לאכול (ספירת קלוריות, ספירת נקודות) ולא מתעכבות על מה ואיך לאכול – איכות המזון והרגלי האכילה.

ב- לפי רוב הדיאטות, כדי לרזות צריך לאכול פחות. אבל כאשר מקטינים את כמויות האוכל, הגוף נכנס למצב הישרדות, ומנסה לשמור על איזון באמצעות האטה בקצב השריפה של המזון בגוף. בנוסף, כשאנחנו מקטינים את כמויות האוכל, אותו מנגנון הישרדות גורם לנו להיות יותר רעבים, כדי לאותת לנו שאנחנו בסכנה, ושאנחנו חייבים לאכול.

ג- לפי ממצאים, 25% מהאנשים שמקבלים הוראות שאינן מתאימות להם, מתעלמים מהם, נכשלים או מוותרים.

 

מעבר לכך, יש אמונות משמינות שהטמיעו בנו במשך השנים, ובנוסף, אנחנו אוכלים וכלל לא שמים לב לכך, אנו אוכלים לא רק כי אנחנו רעבים, אלא כי אנחנו שמחים/ עצובים/ כועסים/ מדוכאים ועוד 1001 סיבות ותירוצים.

 

הדרך הטובה ביותר להורדה במשקל היא כזו שלא גורמת לתחושת חסר => אם לא נרגיש חסר, לא נרגיש צורך לפיצוי, אשר יגרור לאכילת יתר.

 

 

 

 

4 תגובות

4 תגובות לפוסט “טבעונות ודיאטה”

  1. עלמהבתאריך 04 אוג' 2012 בשעה 1:31 pm

    שלום רב עינת
    רציתי בבקשה לשאול אותך שאלה ברשותך .
    פירות יער קפואים וכן שקדים ואגוזים שונים , האם כאשר הם מוספים לדייסת חלב לאחר בישולה , מאבדים את הערכים התזונתיים שלהם ?
    אשמח ואודה לך על מענה .
    תודה !

    [Reply]

    עינת שגיא Reply:

    הי עלמה
    מכיוון שהדייסה מבושלת, אני מניחה שהיא עדיין חמה כשאת מוסיפה את הפירות והאגוזים
    ולכן, בחימום, הולכים לאיבוד חלק מהויטמינים ומחומצות השומן

    [Reply]

  2. עלמהבתאריך 04 אוג' 2012 בשעה 5:42 pm

    תודה רבה !

    [Reply]

  3. פרידהבתאריך 07 ינו' 2013 בשעה 9:05 pm

    היי עינת
    מה לגבי בטטות?אני מכינה ירקות בתנור קישואים כרובית ברוקולי ובטטה וזו מנת ירק בנוסף לסלט ירקות. כמו כן אני אוכלת קינואה מאש ואורז מלא (מעורבב)האם זה לא יותר מדי לארוחת צהריים?
    תודה על תשובתך

    [Reply]

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות